Descriere
Curs Consilier orientare privind carieră – cod COR 242306
Data start primul modul 15-16 Iunie 2024
Structura cursului: OFFLINE(sală)- 180 ore/2sesiuni (teorie + practică).
Condiții: studii superioare
Program curs : Sesiunea 1
- SÂMBĂTĂ-15.06.2024 – 09.00-19.00
- DUMINICĂ: 16.06.2024 – 09.00-19.00
- Orele ramase și examinarea finală – în funcție de nivelul grupei-vor fi programate, împreună cu participanții – în cadrul ultimei ședințe.
Taxa curs:
- 1200 lei + 65 lei examinare finala, (sunt incluse suportul de curs, fisele de lucru, rechizitele necesare, certificatul de absolvire, coffee-break)-pentru plata taxei în 2 rate
- 800 lei + 65 lei taxa de examen (sunt incluse suportul de curs, fisele de lucru, rechizitele necesare, certificatul de absolvire, coffee-break)- pentru plata integrală a cursului la înscriere.
Cine este consilierul de orientare profesională?
” Specialistul care ajută tinerii şi adulţii „să se înţeleagă mai bine şi să se evalueze, să comunice eficient cualţii, să elaboreze planuri cu privire la propria carieră şi la formarea adecvată necesară, să aibă în vedere cariere alternative, să facă faţă cu succes diferitelor obstacole pentru a-şi câştiga locul în societate şi pe piaţa muncii” (Jigău, 2001).
Conform noului Standard Ocupațional, actualizat: Consilierul orientare privind carieră oferă, elevilor/studenților și adulților, orientare și consiliere în ceea ce privește alegerile pe care aceștia le fac referitor la parcursul educațional/școlar/profesional, formarea inițială/ continua, planificarea, explorarea și gestionarea carierei. De asemenea, contribuie la identificarea opțiunilor pentru viitoarea carieră, oferind îndrumare și supot beneficiarilor în elaborarea CV-urilor, realizarea demersurilor autoreflexive privind aspirațiile, interesele și calificările acestora.
Consilierii de orientare privind carieră pot oferi consiliere cu privire la diverse aspecte legate de planificarea carierei și pot face propuneri de învățare pe tot parcursul vieții, dacă este necesar, inclusiv recomandări privind studiile. Pot, de asemenea, să acorde asistență persoanei aflate în căutarea unui loc de muncă.
Activitatea Consilierului orientare privind cariera presupune un contact nemijlocit cu clienții, elevi, studenți, adulți. Consilierul ajută în luarea unor decizii cu urmări asupra carierei. Aceste decizii pot să se refere la alegerea unei profesii sau ocupații, la parcurgerea unor cursuri de calificare, recalificare, perfecționare, la schimbarea ocupației sau a locului de muncă.
Consilierul îi ajută pe clienți, să se cunoască mai bine pe ei înșiși, să–și conștientizeze interesele profesionale și aptitudinile, efectuează evaluarea din punct de vedere psiho-aptitudinal utilizând metode și instrumente specifice.
Consilierul orientare privind cariera furnizează persoanelor consiliate informații în legătură cu profesiile și ocupațiile, îi ajută să compare exigentele acestor profesii cu caracteristicile lor personale și cu nivelul lor de calificare, analizează împreună cu aceștia fiecare alternativă în parte și le evaluează consecințele. După ce clientul a optat pentru una dintre alternative, consilierul îl asistă la elaborarea unui plan de acțiune și la punerea în practică a acestuia.
Cursul a fost conceput și este susținut conform standardului ocupațional, de către specialistul nostru în domeniu și, oferă calitate, respectă numărul de ore alocat iar tehnicile de consiliere utilizate sunt cele necesare practicării acestei ocupații și au rolul de a ajuta viitorul consilier și clienții acestuia să depășească momentele dificile cu care se confruntă.
Acest curs se adresează tuturor celor care au desfășurat această activitate într-o formă sau alta sau celor care sunt interesați de această ocupație.
Vor putea obține un certificat de specializare recunoscut pe plan național și internațional, în baza convențiilor europene la care România a aderat.
Competențele specifice ale acestei ocupații sunt:
1. Identifică nevoi de formare
2. Practică ascultarea activă
3. Evaluează experiența de învățare preliminară a elevilor și studenților
4. Realizează evaluarea educațională / profesională
5. Evaluează progresul realizat de clienți
6. Oferă consiliere în privința oportunităților de carieră
7. Încurajează autoanaliza clienților consiliați
8. Oferă asistență la căutarea unui loc de muncă
9. Susține clienții în ceea ce privește dezvoltarea personală
10. Monitorizează evoluțiile din domeniul educației
11. Cooperează cu personalul didactic
12. Furnizează informații legate de serviciile educaționale oferite de o unitate de învățământ
13. Organizează sesiuni de informare despre posibilitățile de studiu și orientare în carieră
14. Furnizează informații legate de programele de studiu
Serviciile oferite de Consilierul orientare privind cariera, se adresează celor care doresc să-și „valorifice ori să-și dezvolte resursele și potențialul propriu”. Specialistul în consiliere orientare privind cariera „îi susține pe clienți în investigarea situațiilor problemă și facilitează explorarea soluțiilor potențiale pentru reglarea eventualelor disfunționalități induse în plan personal și în relaţiile socio-profesionale”.
Consilierul orientare privind cariera, facilitează accesul la resursele interioare proprii, dezvoltă talentele şi potenţialul uman, îmbunătăţeşte calitatea vieţii personale şi profesionale a celor interesaţi să progreseze în plan individual sau colectiv şi contribuie la realizarea obiectivelor şi aspiraţiilor acestora”.
Delimitarea faţă de competenţele altor categorii profesionale este realizată prin situarea între limitele normalului, a intensităţii şi complexităţii problematicilor abordate. Tot în acest sens, beneficiarii trebuie să fie sănătoşi din punct de vedere psihic.
Tipuri de consiliere
– informaţională, ce presupune oferirea de informaţii pe diverse domenii sau teme.
– educaţională, ce formează repere psihoeducaţionale pentru sănătatea mentală, emoţională, fizică, socială şi spirituală a copiilor şi adolescenţilor.
– dezvoltare personală, ce vizează formarea de abilităţi şi atitudini care asigură o funcţionare personală şi socială flexibilă şi eficientă în vederea atingerii stării de bine.
– suportivă, ce presupune oferirea de suport emoţional, apreciativ şi material.
– de criză, ce urmăreşte asistarea psihologică a persoanelor în dificultate.
– pastorală, desemnând consilierea din perspectivă religioasă.
INSTRUMENTE RECOMANDATE PENTRU PRACTICAREA OCUPAŢIEI:
1. Contractul de consiliere pentru persoane fizice
Existenţa unui acord iniţial între consilierul de orientare privind cariera şi clientul său asigură beneficii ambelor părți.
Acest acord defineşte cadrul relației profesionale consilier – client, precizează scopurile şi protejează părţile implicate.
Responsabilităţile asumate de către client şi beneficiar reprezintă resurse aflate la dispoziţie şi constituie baza îndeplirii scopurilor pecizate în acordul iniţial.
Acest acord nu întotdeauna are forma unui contract scris, semnat şi stampilat, el poate exista ca „fişă de lucru”. În multe cazuri este suficient ca responsabilităţile asumate să fie consemnate pe o astfel de „fişă” care poate fi ulterior corectată, îmbunătăţită… tot in scris. Utilizarea „fișei de lucru” evită formalizarea excesivă a relației dintre consilier și client.
2. Contractul de consiliere de orientare privind cariera încheiat cu companii
Societăţile comerciale, firmele, companiile etc, derulează în mod frecvent, iar în anumite cazuri în mod obligatoriu, programe educaţionale pentru angajații lor. Nu întotdeauna instructajele, training-urile, cursurile și altele din această categorie sunt suficiente pentru îndeplinirea indicatorilor cheie de performanță (KPI-s). Necesitatea integrării consilierului de orientare privind cariera în programele educaționale este evidentă pentru orice companie care se preocupă, nu doar la nivel declarativ, de managementul performanței.
În aceste cazuri, angajatorii pot defini în termeni preciși obiectivele interacțiunii dintre consilierul pentru dezvoltare personală și categorii de angajați precum: key account managers, middle managers, top managers, brand managers, nou promovați etc. Aceste obiective corect definite permit angajatorului să evalueze aportul adus organizației de către consilierul pentru dezvoltare personală. La rândul său, consilierul, deține parametrii necesari configurării și reconfigurării strategiilor de interacțiune. În absența sistemelor coordonate de managementul performanței, valoarea adusă de către consilierul pentru dezvoltare personală este dificil de evaluat, apreciat și “păstrat” în organizație.
Deși contractul se încheie între angajator și consilier, este necesar să includă şi precizări/clauze/… pentru interactiunile consilierului cu angajații care sunt beneficiarii direcți ai acestui demers.
Acest tip de contracte vor conține reglementări în următoarele direcții:
– durata contractului
– numărul și distribuția în timp a întâlnirilor
– tipuri de rapoarte și proceduri de raportare
– păstrarea confidențialității
– evitarea delegărilor abuzive dinspre companie către propriul angajat si consilierul pentru dezvoltare personala
– precizarea responsabilităților angajaților care vor interacționa cu consilierul pentru dezvoltare personala
– proceduri de gestionare a neasumării responsabilităților precizate anterior
– definirea și măsurarea aportului adus de către consilierul pentru dezvoltare personală
– plata onorariilor
Aceste contracte au și un important rol preventiv. Elaborarea și semnarea lor elimină deficientele de comunicare, preîntâmpină apariția conflictelor si a nemulțumirilor ulterioare.
Cursul CONSILIER ORIENTARE PRIVIND CARIERA, facilitează dezvoltarea cunoștințelor și aptitudinilor participanților privind realizarea activităților specifice de orientare in cariera. Consilierul de orientare profesională oferă consiliere și sprijin în luarea unor decizii privind alegerea unei profesii sau ocupații, parcurgerea unor cursuri de calificare, recalificare, perfecționare, schimbarea ocupației sau a locului de muncă.
Tematica cursului:
- Rolul consilierului de orientare privind cariera.
- Teorii ale dezvoltării carierei
- Perfecționarea profesională
- Piața muncii. Analiza pieței muncii din România și Europa. Dinamica pieței muncii
- Adultul și dezvoltarea carierei. Probleme specifice. Soluții din perspectiva consilierului.
- Identificarea nevoilor clienților și intereselor proprii;
- Planificarea și prioritizarea activităților clienților;
- Elaborarea de studii sociologice
- Evaluarea psiho-aptitudinală și a trăsăturilor de personalitate
- Chestionare de interese și fișe de lucru. Elaborare și utilizare.
- Etapele procesului de consiliere
- Comunicarea cu clientul. Relația cu clientul. Angajamentul activ.
- Organizarea mediului general al procesului de consiliere
- Elaborarea programelor de dezvoltare a carierei.
- Procesul de formare continuă / training și rolul sau în dezvoltarea carierei
- Asistarea clienților în procesul de planificare în carieră;
- Elaborarea psihoprofesiogramelor
- Instruirea clienților pentru automotivare
- Organizarea întâlnirilor de grup programate
- Strategii de căutare a unui loc de muncă. Orientarea clientului către filierele de angajare.
- Consilierea clientului cu privire la detaliile prezentării la interviul pentru angajare.
- Realizarea serviciilor de recrutare și pregătire; analiza locurilor de muncă. Redactare recomandări de înscriere la programe de formare.
- Monitorizarea persoanelor consiliate
- Noțiuni generale privind evaluarea. Tipuri de evaluare;
- Evaluarea continuă a clientului;
- Evaluarea componentei profesionale. Evaluarea psihoprofesională a clienților.
- Interviul de informare în consilierea în carieră;
- Autoevaluarea în consilierea în carieră;
- Interpretarea rezultatelor procesului de evaluare;
Condiții de participare: studii superioare
Consilierea și orientarea în carieră se constituie ca un sistem coerent si dinamic de principii, acțiuni și măsuri prin care un individ sau un grup sunt îndrumați să își aleagă (să opteze pentru) o anumită școală și, la un moment dat, și pentru o anumita profesie, corespunzător înclinațiilor, aptitudinilor și aspirațiilor proprii. Prin urmare, există două etape: alegerea școlii potrivite și alegerea profesiei potrivite.
Etapele procesului de consiliere în carieră
Procesul tipic de consiliere în carieră presupune parcurgerea următorilor pași:
- Evaluarea caracteristicilor personale (interese, abilități, caracteristici de personalitate, valori) și întocmirea profilului vocațional
- Explorarea lumii ocupațiilor (caracteristici ale ocupațiilor).
- Identificarea și evaluarea alternativelor (ocupații potrivite, trasee educaționale).
- Elaborarea planului de carieră (scop și obiective de carieră, plan de acțiune).
- Dezvoltarea abilităților de management al carierei (promovare: scrisoarea de intenție, CV-ul, autoprezentarea la interviul de selecție și dezvoltarea personală).
Cu ce ajută consilierea și orientarea în carieră?
Aflam care sunt ocupațiile potrivite, în funcție de abilitățile și interesele noastre.
Astfel, vom avea un temei riguros pe baza căruia să luam decizii de carieră. Înainte de angajare, vom sti daca ni se potrivește jobul.
Este foarte important să fim îndrumati în direcția potrivită și să facem ce ne place cu adevărat, să mergem la muncă cu bucurie, să nu conteze ce zi sau ce oră e, să simțim ca contribuim cu ceva în lume…